søndag 19. januar 2014

Cork city gaol

På fredag var vi på tur til Cork city gaol. Dette er at av oldtidens fengsler som nå er gjordt om til et museum. Fengselet var aktivt fra 1824 til 1923 og huset mer enn sinnsykt mange fanger. (husker ikke hvor mange det var) Egentlig er jeg veldig lite intressert i kultur så jeg synes egentlig at det var litt kjedelig, men jeg har jo lovet mine veiledere hjemme og lære meg mer om kulturen så da er det bare å bli med på sånne turer :)


Noen bilder fra turen:




Som vanlig tar jeg en selfie bare for å være sikker på å få et bilde av meg selv :D



Utsikten på vei opp den bratte bakken til fengselet




mer utsikt :)



Pent tre som vi gikk forbi :D


husene i Cork er veldig pene og gammeldagse/gamle


Et hus til :D


Martin er læreren som tar oss med på alle turene :) Han er kjempe hyggelig :P


Endelig oppe på toppen :P


Meg foran fengselstrappen


Lars foran fengselet


Bruno, (Brasil) Vic,(Sør-Korea) Meg, (Norge) Simone, (Italia) Julie, (Tyskland) og Lars (Norge) foran trappen opp til fengselsbygningen.

 Et veldig pent fengsel :P




Fra fengselet og ut mot utgangen



Fengselsgården


Illustrasjon av ei av fangene som satt inne. Her har hun prøvd og stjele klær


Dette er bestyreren og guiden. Guiden var veldig flink.


Inne i fengselet. Hele museumet var stilmatisert fra samme årstall så alle fangene som var illustrert hadde faktisk sittet der og så omtrent ut som i virkligheten


Her er en av fangene som ber til presten om en mildere straff


slik så en celle ut. her lå det ofte såmange folk at det knaft var plass til alle. Det sies også at madrassene ristet på grunn av mengder av lus. 

Dette er ei som var 16 år gammel og som fødte barnet sitt inne i fengsel, hun hadde en straff på to måneder, men siden barnet ble sykt, slapp hun ut tidligere.




Om natten måtte de legge alle klærne sine utenfor døren. Dette var fordi fangevokterne mente at det var mindre sannsynlig at de ville rømme, når dem ikke hadde noen klær på seg. Det var også sinnsykt kalt inne i fengselet, så jeg er veldig glad jeg ikke skulle tilbringe natten der..


en av fangevåkterne


Dette er yngste fangen som har sittet inne i fengselet. Han var bare 9 år gammel og ble tatt for smånasking. han hadde en straff som ikke var veldig langvarig, men han fikk i tilleg9 slag over ryggen med en lærpisk med kuler i endene, slik at alle reimene skulle sette merker på ryggen hans.


Her ser man over til sykestua. Det var der damen med babyen fødte ungen.


Noen bilder fra ruinene bak fengselet


Ola som utforsker trappen xD


Bakgården på fengselet




Det var utrolig mye plass rundt fengselet slik at det skulle være vanskelig og rømme.




På vei hjem :)





Neste innlegg:  Vet ikke helt enda :S


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar