søndag 2. februar 2014

Første uke i ny jobb :)

Da var søndagen kommet og første jobbuke er over. Teknisk sett var den egentlig over allerede på torsdag, men så har jeg ikke fått somlet meg til å skrive noe før nå.
Jeg må virkelig si at jeg er veldig fornøyd med arbeidsplassen som jeg har fått tildelt. Organisasjonen heter Irish Wheelchair Association og er et slags aktivitetsenter for folk i rullestol / har vanskeligheter med å gå. Før jeg reiste hjemmefra viste jeg veldig lite om stedet. Eneste jeg hadde hørt var at brukerne satt i rullestol og at dem spilte basketball. Kan jo legge til at denne informasjonen ikke stemte helt. Det er nemlig ingen av dem jeg har møtt foreløbig som er spreke nok til å kunne spille basket. Faktisk så er det bare en av de totalt ca 10 brukerne som kan trille stolen sin selv, så det kunne vell blitt noe vanskelig å få spilt basketball.
Brukergruppen som jeg jobber med har et veldig vidt perspektiv. Psykisk utviklingshemning, fysisk utviklingshemning og geriatri.



Noen bilder fra uka :)




Ukas planteprosjekt. På tirsdager er vi ett annet sted enn hvor vi pleier å være. Her er en innleid gartner som holder aktivitetene og på dette bilde forklarer han hvordan man gjør klar bedet til grønnsaker. Jeg begynner å forstå litt mer av hva pappagjør hver vår nå.


til tross for at det er Januar så er grønnsaksplanten helt grønn. Tyder på ett litt annet klima enn i Norge. Jeg tror detter er en kålplante, men jeg er overhode ikke sikker :S


Her fjerner vi alle de gale plantene. Vi lærte det at alle planter er i utgangspunktet bra planter, men en bra plante på feil sted er en dårlig plante. 


Etter lunsj så spilte vi Shopping list, og litt kort og noen andre typer spill.


Det her er vell omtrent det samme som det norske spillet klossmajor.. 


Dette er bilder fra onsdag. Her lager vi sparegris av avispapir.



torsdagens tegning



Her er en blomst som ei som er blind driver å lager :)


Litt mer tegning


Arbeidsdagene mine er egentlig veldig greie. Jeg blir plukket opp utenfor leiligheten min ca kvart på ti på morran, så sitter jeg ca 2 timer på bussen og er med å plukker opp alle brukerne. Jeg har nå også lært hvordan man spenner fast rullestol og bruker i bussen. Da vi kommer til senteret, som egentlig bare er et kvarter fra der jeg bor, bringer vi alle brukerne inne og drikker te og spiser kjeks. Da er klokka ca halv tolv.Vi starter første aktivitetsøkt kl. tolv. Når første økt er ferdig, spiser vi lunch og så starter 2. aktivitetsøkt. når klokka er tre, pakker vi alle inn igjen i bussen og reiser tilbake igjen. Noen ganger er jeg hjemme halv fire, andre ganger fem, så litt forskjellig. Men jeg trives i alle fall veldig godt, selv om jeg savner alle brukerne på aktivitetsenteret hjemme også :) Også har jeg jo fri på fredager da :D


Jeg forteller sikkert mer om jobben senere, for første uken har i hovedsak gått med til observasjon, og jeg tror jeg får mer ansvar etter hvert. Nå er det jo selvsagt ikke alt jeg kan gjøre, for i følge helse, miljø og sikkerhetsgreia her, så har jeg ikke lov til og trille en rullestol. også er det masse annet som jeg ikke har lov til også, så ganske strengt egentlig...


Her er forresten link til stedet jeg jobber:
http://www.iwa.ie/





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar